مقایسه بین فرش های پشمی و پلی پروپیلن

۱۰۳ بازديد
یکی از فرش های که دارای الیاف طبیعی و صد در صد پشمی موجود است ،قالیچه های پشمی دستبافت است.این قالیچه ها عمری بالاتر از 50 سال می توانند در شرایط مساعد نگهداری داشته باشند.در مقابل قالیچه های پشمی قالیچه های ماشینی که از پلی پروپلین تهیه شده و قیمت آن نیز به صرفه است وجود دارد، و عمری بین 3 تا 5 سال دارند، در این مقاله قصد داریم در مورد فرش های پشمی و پلی پروپلین نکات جالبی را بیان کنیم، خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مقایسه فرش پشمی و پلی پروپلین :
تمیز کردن و شستشوی دو نوع فرش بسیار راحت است.فرش های پشمی ماشینی دارای لطافت و نرمی هستند، فرش ها ی پشمی در مقابل حرارت و اشتعال مقاوم هستند اما فرش های ماشینی قابلیت اشتعال بالایی دارند.فرش های ماشینی ارزان قیمت دارای مقاومت کم و برای محیط زیست مضر هستند.در الیاف فرش های ماشینی از مشتقات مواد نفتی و مواد شمیایی که برای ریه و سلامت انسان مضر است استفاده می شود.فرش های پلی پروپلین معمولا برای فضای باز تولید می شود، چون الیاف این فرش ها با تثبیت کننده ها تهیه شده و مخصوص فضای باز است.ولی بیشتر مردم عادی از این موضوع اطلاعی ندارند و قادر به تشخیص مواد مصنوعی بکار رفته در الیاف فرش نیستند.

فرش پلی پروپیلن چیست ؟
با استفاده از الیاف مصنوعی، مصنوعاتی مانند فرش ها یلی پروپیلن (الفین )، پلی استر، آکریلیک و نایلون تولید می شود.در آزمایشگاه ها مواد پلی پروپیلن از نفت تولید و جهت تولید فرش ماشینی به شرکت های فرش ارسال می شود.

فرش پشمی چیست ؟
دستبافته هایی که با استفاده از الیاف پشم طبیعی تولید می شود و توسط دستان هنرمندان قالی باف تولید می شود.در فرش پشمی صدها گره زده می شود تا نقش های زیبا خلق شود.
ده نکته مهم برای انتخاب بین فرش های پشمی و پلی پروپلین:




بررسی بافت فرش :
فرش پشمی دارای بافت طبیعی است ولی بافت فرش های پلی پروپیلن صاف و ظریف تر است.فرش های پلی پروپیلن دارای بافتی مصنوعی است و زمانی که روی آن پا می گذارید، احساس نرمی بیشتری می کنید،اما فرش های پشمی بسته به نوع پشم ضخیم و ظریف هستند.ولی ضخامت مواد مصنوعی یکدست است.
بررسی رنگ فرش :
فرش های پشمی دارای طیف گسترده ای از رنگ هستند، ولی فرش ها پلی پروپیلن در دو رنگ در بازار موجود است.در چیدمان منزل و دکوراسیون به راحتی فرش های پشمی با مبلمان ترکیب و ست می شود و به راحتی می توانید فرش پشمی را در رنگ و اندازه های متفاوت تهیه کنید.در صورتی که فرش های پلی پروپیلن این خصوصیت را ندارد.
انتخاب جنس متناسب با سبک زندگی:
بهترین گزینه برای افرادی که کودک خردسال و یا حیوان خانگی دارند، فرش های پشمی می باشد چون کثیفی را به هیچ عنوان نشان نمی دهد.ضمنا در این فرش ها موی حیوانات و لکه ها نمایان نمی شود.فرش ها پشمی دارای قیمت بالایی هستند ولی دوام خوبی دارند .پس اگر به دنبال یک فرش بادوام هستید.توصیه می کنم فرش پشمی را انتخاب نمایید.
مقایسه قیمت :
قطعا قیمت فرش های دستبافت زیاد است ولی هر ریالی که برای این فرش ها هزینه می کنید با ارزش است چون سالیان سال خیالتان از بابت تعویض فرش آسوده است.اما اگر قصد ندارید هزینه زیادی برای فرش زیر پای خود صرف کنید بهترین گزینه فرش های پلی پروپیلن است.و اگر قصد پس انداز پولتان را دارید حتما فرش های پلی پروپیلن خریداری نمایید.
تمیزکردن کدام فرش راحت تراست :
در صورتیکه در منزل کودک خردسال و یا حیوان خانگی دارید،فراموش نکنید که نمی توانید قالیچه پشمی را با ماشین لباسشویی شستشو دهید.چون موجب چروک و آسیب جدی به فرش می شود.پس اگر تمیز کردن فرش برای شما دارای اهمیت زیادی است،به دنبال جنسی بروید که به راحتی و آسانی تمیز می شود و مناسب ترین گزینه فرش های پلی پروپیلن است که به راحتی در ماشین لباسشویی قابل شستشو می باشد.
قالیچه ای انتخاب کنید که با آن حس بهتری دارید:
برای انتخاب یک قالیچه و گرفتن تصمیم نهایی بهترین روش این است که خودتان روی فرش دست بکشید و لطافت دو فرش را با یکدیگر مقایسه کنید.و قالیچه مودر علاقه خود را از بین قالیچه پشمی و پلی پروپیلن انتخاب نمایید.
میزان در آمد و رشد :
در صورتیکه فضای قالیچه پر رفت و آمد و شلوغ است اصلا به قالیچه پشمی فکر هم نکنید، زیرا فرش ها پشمی در اثر پاخوردن به سرعت آسیب می بیند.و توصیه می کنم هزینه خود را برای فرشی که باید مدام آن را تعویض کنید، صرف نکنید.بهترین گزینه برای فضا های شلوغ و پر رفت آمد استفاده از فرش های پلی پروپیلن است.چون این فرش ها در برابر رفت و آمد دارای دوام و استحکام بالایی هستند و به اصطلاح پاخور خوبی دارند.
در نظر گرفتن دمای محیط:
مناسبترین گزینه برای آب و هوای سرد فرش های پلی پروپیلن است، زیرا فرش ها نسبت تحملشان در آب و هوای گرم نسبت به آب و هوای سرد بیشتر است.در صورتیکه هوای بیرون گرم باشد، بهترین انتخاب فرش پشمی است، چون به راحتی بهترین شرایط را در این آب و هوا ایجاد می کند.
عمر فرش :
زمانی که قصد خرید فرش دارید حتما به دنبال فرشی باشید که دارای دوام و مقاومت بالایی باشد و به سرعت فرسوده و پاره نشود.قطعا قیمت قالیچه های پشمی از قالی های پلی پروپیلن بالاتر است.این فرش ها دارای دوام و عمر بالایی هستند.ولی اگر به دنبال یک فرش ارزان قیمت هستید، می توانید فرش هایی را انتخاب کنید که دارای الیاف مصنوعی مانند نایلون، آکریلیک و پلی پروپیلن می باشد.دقت داشته باشیدکه شما یک فرشی برای منزل خود خریداری می کنید که چند سال از آن استفاده نمایید نه اینکه هر دو سال یک بار فرش خود را تعویض کنید، پس در انتخاب فرش دقت زیادی داشته باشید.
در نظر گرفتن کفپوش:
در صورتی که کف پوش شما سالم و نو است، عالی ترین گزینه برای جلوگیری از خطرات احتمالی مثل زمین خوردن روی سطح ناهموار فرش پشمی است.ولی اگر منزلتان کف پوش های کهنه و قدیمی دارد و ممکن است که تار و پود فرش در برآمدگی های فرش گیر کند،مناسب ترین گزینه استفاده از فرش هایی با الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن می باشد.



آیا می دانستید که پشم عایق صداست ؟
یکی از مهم ترین ویژگی های پشم عمل کردن به عنوان یک عایق صوتی می باشد، پشم مانع از پژواک صدا در فضای منزل می شود و از سرو صدای بیرون منزل می کاهد.پشمینه یا کاموا مشهورترین نوع پشمی است که در فرش های پشمی مورد استفاده قرار می گیرد.البته اصطلاح پشمینه برای همه الیافی که در بافت آن از نخ پشم استفاده شده به کار می رود. الیاف نرم و طویل پلی پروپیلن از ریسیده شدن الیاف کوتاه پشمی به دست می آید. تا در بافت فرش دستی مورد استفاده قرار گیرد.و الیاف کوتاه تر که شانه نمی شوند مانند نخ های فاستونی یکدست و صاف هستند.و همانطور که می دانید نخ فاستونی بیشتر در کت و شلوارهای پشمی مورد استفاده قرار می گیرد.که یک جلوه خاص و بی نظیر و صد البته نازک و اطلسی دارد، جالب است بدانید این نخ یک بافت نرم و لطیفی به وجود می آورد.و اگر فردی قصد بافت فرش پشمی داشته باشد نیاز به 4 ماه زمان دارد، البته ابعاد فرش های پشمی متفاوت است و میتوان به ابعاد ؛
9*12-8*10-10*14 اشاره کرد.
عمر فرش های پشمی و پلی پروپلین چه میزان است ؟
زمانی که صحبت از کیفیت فرش به میان می آید، مشتری درباره عمر فرش سوال میکند،که دوام عمر فرش پشمی بیشتر است یا ابریشم مصنوعی؟
عمر قالیچه پشمی :
در صورتیکه از فرش ها پشمی به خوبی نگهداری و مواظبت شود، حداقل پنجاه سال دوام و ماندگاری دارد.و نسل های بعد نیز می توانند از این فرش به عنوان میراثی ماندگار استفاده نمایند.یکی از بادوام ترین الیاف در طبیعت پشم است. و شما می توانید قالیچه های پشمی را نسل به نسل به دست فرزندان خود بسپارید و به عنوان یک فرش قدیمی و نفیس تبدیل به یک سرمایه عالی و با ارزش نمایید.و نسل های بعدی فرش های پشمی را به عنوان یک فرش عتیقه به فروش برسانند.فرش های پشمی به دلیل داشتن موج و شکل مارپیچی بهترین گزینه برای محل های پررفت و آمد و شلوغ هستند.سطح خاب این فرش ها سال های سال در اثر پاخوردن و تحمل وزن مبل نمی خوابد .ناگفته نماند که فرش های رانر پشمی نیز همانند،چرم مرغوب با گذشت سالیان متمادی ظاهری زیبا ترو لوکس تر به خود می گیرند.
عمر قالیچه ابریشم مصنوعی :
عمر مفید فرش هایی که الیاف آن از آکریلیک، پلی استر و پلی پرروپیلن است در صورتی که به صورت حرفه ای شستشو داده شده باشد، حدودا بین 3 تا 5 سال است. مقاومت فرش های مصنوعی در مقابل فرش های پشمی که در برابر رفت و آمد و پاخور مقاوم هستند، دارای مقاومت بالایی نیستند.ساختار الیاف مصنوعی مانند الیاف طبیعی مارپیچ نیست و در مکان های پرتردد و شلوغ و تحت فشار پایه مبل و... به راحتی ساییده می شود و آسیب می بیند. در الیاف مصنوعی نایلون از بادوام ترین الیاف است البته باز هم به پای پشم نمی رسد. الیاف نایلونی انعطاف پذیر است و در بین الیاف مصنوعی بسیار محکم است.از گران ترین الیاف مصنوعی در بافت فرش پلی پروپیلن استفاده می شود، همچنین آکریلیک نیز مانند الیاف نایلون دارای خاصیت ارتجاعی است و هرچه الیاف نایلون محکم باشد، در نتیجه فرش ضخیم تر می شود.از بهترین پاک کننده های مایع برای تمیز کردن فرش های پلی پروپیلن استفاده نمایید.رایج ترین مواد مصنوعی که در الیاف مصنوعی و موکت استفاده می شود پلی پروپیلن یا الفین است. فرش های پلی پروپلین که معروف به الفین است، مناسب ترین گزینه برای مکان های پرتردد و شلوغ می باشد و از فرش های پشمی ارزان تر است.
آیا فرش های پلی پروپیلن برای کودکان خطری ندارد؟
فرش های پلی پروپیلن برای کودکان بی خطر هستند، این فرش ها خاصیت غیر قابل اشتعال دارند و مناسب ترین گزینه برای اتاق کودکان هستند.مواد شیمیایی با پلی پروپیلن ترکیب می شود تا در مقابل لکه ها مقاوم شود. این فرش ها در برابر تمام لکه ها به غیر از لکه های چربی مقاوم هستند.و قیمت پایین تری نسبت به نایلون دارند.از پلی پروپیلن برای ساخت چمن مصنوعی استفاده می شود و این الیاف کمترین درجه انعطاف پذیری را دارد.دارای درجه ذوب پایین ، مقاوم در برابر سایش و رفت و آمد است.فرش ها ی100% پلی پروپیلن به سرعت کدر می شود و حتما باید از منابع گرما مخصوصا اتاق های نورگیر و پنجره دور باشد، ارزان ترین الیاف برای شرکت های فرش الیاف پلی استر است و همچنین فرش های 100% پلی استر به سرعت دچار وارفتگی و پارگی می شود.در بین الیاف مصنوعی پلی استر دارای کمترین میزان انعطاف پذیری می باشد و به سرعت کهنه می شود.و اگر دقت داشته باشید فرش های شگی پلی استر هرگز دارای ضمانت نامه عدم خوابیدن پرزها و پارگی نیست.و این مهمترین دلیل برای عدم مقاومت فرش های پلی استر در برابر پاخوردگی است.
زمانی که تمام الیاف مصنوعی به شکل مایع هستند،رنگ زده می شوند، چون الیاف مصنوعی بعد از پردازش خاصیت رنگ پذیری ندارند رنگ الیاف مصنوعی به هیچ عنوان محو نمی شود ولی به مرور زمان ممکن است به زردی بزند و زمانی که در معرض نور آفتاب و مواد شیمیایی قرار بگیرد سفیدک می زند و یا سفید می شود.به زبان ساده تر فرش های مصنوعی به مرور زمان تغییر رنگ می دهند،فرش های بافته با الیاف مصنوعی دقیقا مانند وسایلی که از پلاستیک ساخته شده دارای مدت زمان معینی عمر مفید هستند و بعد از آن دچار فرسودگی می شوند و باید آن ها را دور انداخت و یا بازیافت کرد.
چگونگی تمیز کردن فرش های پشمی و پلی پروپلین:
فرش های مصنوعی و پشمی از نظر جنس و عمر با یکدیگر دارای تفاوت های زیادی هستند و قبل از تمیز کردن هر نوع از این فرش ها باید نکات مهمی را در نظر گرفت .
تمیز کردن فرش پشمی :
بار ها اتفاق افتاده که برای تمیز کردن فرش های پشمی به مشکل برخورد کرده اید، فرش های پشمی دارای محفظه های بسیار ریزی هستند که موی حیوانات و گرد و غبار در آن مخفی می شود.اما با ساختاری که فرش های پشمی دارند،بعد از جارو کشیدن ظاهری باطراوت و تمیز دارد.جارو کشیدن فرش های پشمی در هفته یک تا سه بار کافی است.در صورتیکه به صورت اتفاقی روی فرش لکه ایجاد شد کافیست پارچه نخی رابه محلول آب و سرکه سفید آغشته نموده و به مدت 15 دقیقه روی لکه بگذارید تا لکه به پارچه جذب شود و اثر لکه از بین برود.به طور طبیعی پشم خاصیت ضد آب دارد و لکه هایی که بر پایه آب هستند را جذب نمی کند.و بهترین گزینه برای آشپزخانه و محل هایی که احتمال لکه دار شدن است می باشد.
تمیز کردن فرش پلی پروپیلن :
تمیز کردن فرش های پلی پروپیلن، نایلون و پلی استر به علت وجود مواد مصنوعی بسیار راحت است.در این فرش ها لکه های حاوی آب در روی الیاف باقی می ماند و با یک پارچه مرطوب تمیز می شود.همچنین گردو غبار نیز مانند لکه ها روی الیاف می نشیند و فرش های پلی استر،نایلون و پلی پروپیلن مانند فرش های پشمی دارای محفظه های ریز نیستند. و باید هر روز جارو کشیده شود تا ظاهر فرش کثیفی به خود نگیرد.ناگفته نماند که لکه های روغنی به راحتی فرش های مصنوعی را کثیف می کنند.همچنین کثیفی پنجه سگ و پوست به راحتی به فرش می چسبد و لازم است که فرش هایی که دارای الیاف مصنوعی هستند، حداقل سالی یکبار به صورت حرفه ای شستشو داده شود.عدم بوگرفتگی و نداشتن منفذ از مزیت های مهم فرش هایی است که الیاف مصنوعی دارند.
تفاوت در طراحی :
در بهترین فرش ها با الیاف مصنوعی به راحتی می توان الیاف نامتعارف و زمخت را تشخیص داد.این فرش ها دارای جزییات کمتری نسبت به فرش های پشمی دارند.و در قسمت پایین فرش تصویر معکوسی از بالای فرش بکار رفته و پرزها به بخش پلاستیکی متصل می شود.در فرش های 100% پلی پروپیلن طرح دارای جزییات کمتری نسبت به فرش های پشمی است، در فرش های پشمی به علت تجربه و هنر چند صد ساله توجه
طرح و نقش فرش پشمی و ویژگی های آن :
لوکس بودن و نرمی و لطافت از ویژگی ای فرش دستبافت پشمی است.هزاران گره در کنار هم قرار می گیرد تا یک طرح زیبا و چشم نواز خلق شود، و صد البته فرش های پشمی دارای پرزی محکم و نرم هستند، این الیاف صد در صد طبیعی و به صورت مجعد است، پشت فرش های پشمی نرم است و هیچگونه آسیبی به موکت کف پوش و چوب نمی رساند.




طرح و نقش فرش با الیاف مصنوعی :
زمانی که برای اولین بار فرش با الیاف مصنوعی را خریداری و به منزل می آورید،بسیار نرم و لطیف هستند ، ولی به مرور زمان سفت و پلاستیکی می شود. در بین فرش ها با الیاف مصنوعی فرش نایلون از همه لطیف تر و نرم تر است، اما دارای دوام کمتری است و در مقابل پاخوردن و فشار پایه های مبل به سرعت سفت و شکننده می شود. در پشت فرش های مصنوعی محافظ پلاستیکی سفتی نصب شده که موجب سرخوردن و خراشیده شدن کف پوش می شود.
آیا پلی پروپیلن بی خطر است ؟
فرش های پلی پروپیلن کاملا بی خطر است ، زیرا این فرش ها حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند، از ویژگی های اصلی موکت و قالی پلی پروپیلن می توان به نرمی و انعطاف پذیری آن اشاره کرد که نشان از استفاده پلاستیک خالص و نرم در الیاف می باشد.
آیا این فرش ها قابل اشتعال هستند؟
به طور طبیعی پشم مانعی از انتشار شعله است، پشم به جای اینکه بسوزد،زغالی می شود و خود به خود خاموش می شود و باعث به وجود آمدن لایه ای می شود که از گسترش آتش جلوگیری می کند.و از پشم به علت خاصیت ارتجاعی آن در تجهیزات هواپیما و آتش نشانی استفاده می شود.
آیا فرش های پلی پروپیلن برای نوزادن خطر آفرین است؟
مهمترین سوالی که برای افراد مطرح است این است که آیا فرش های پلی پروپیلن برای نوزادان خطر آفرین است؟ ناگفته نماند مواد اولیه به کار رفته ادر الیاف فرش پلی پروپیلن از نفت است و قطعا در برابر آتش می سورد و ذوب می شود.در صورتی که فرش در معرض حرارت قرار بگیرد حتما ذوب می شود و به موکت و پارکت زیرین خود آسیب جدی وارد می کند. و اگر تمام منزل با موکت ها یی از جنس پلی پروپیلن فرش شده باشد تمام آنها در آتش می شوزد و ذوب می شود.تنها راه خاموش کردن فرش با الیاف مصنوعی استفاده از کپسول آتش نشانی خانگی و یا کمک از آتش نشانی می باشد.فرش هایی که صد در صد الیاف پلی پروپیلن در آن به کار رفته در برابر آتش به سرعت ذوب می شود و تمام کفپوش خانه را از بین می برد.
تاثیرات محیطی پشم :
در سال یک الی دو بار بسته به نژاد گوسفندان پشم چینی انجام می شود و د ر دیگر موارد از این پشم استفاده می شود.یکی از الیاف طبیعی پشم است که چیدن آن از بدن گوسفندان کاملا بی ضرر است و هیچ ضرری برای گوسفندان و طبیعت ندارد، پشم هایی که روی بدن گوسفندان رشد می کند کاملا بی ضرر و ضد آلرژی و حساسیت است.برخلاف فرش هایی که از چرم و پوست این حیوانات تولید می شود.در حقیقت گوسفندان از چیدن پشم خوششان می آید.




مواد مصنوعی:
فرش هایی که با الیاف مصنوعی و در شرکت ها تولید می شوند، از خود ترکیبات آلی و فرار سمی متصاعد می کنند که در هوا جریان پیدا می کند.در زمان تولید این فرش ها از نفتالین برای جلوگیری از بید زدگی و مواد ضد جاذب لکه استفاده می شود.که تاثیر زیادی در بروز تنگی نفس،ورم و تحریک چشم و همچنین خون دماغ دارد.و عامل اصلی بوی نامطبوع فرش می توان به استایرن و فلوسیلکو هگزان اشاره کرد.در زمان خرید فرش های مصنوعی دقت داشته باشید که الیاف مصنوعی منفذ ندارند و به سرعت در معرض اشتعال، کپک، قارچ و بیدزدگی می باشد.ممکن است موادی که گلیم باف مصنوعی را به محافط پلاستیکی میچسباند حاوی لاتکس باشد، حتما در مورد کپک و قارچ و آلرژی و حساسیت به این فرش دقت داشته باشید.
فرش های مصنوعی حاوی ترکیبات آلی فرار هستند.آیا این موضوع نگران کننده است ؟
ترکیبات عالی فرار بسته به سیستم ایمنی بدن مخصوصا برای کودکان و زنان باردار و افراد مسن ممکن است مضر باشد.حتما در زمان خرید فرش های مصنوعی به ترکیبات آلی آن و آلرژی افراد خانواده دقت داشته باشید.
کدام فرش بهتر است ؟
بسته به نیاز ، سلیقه و دغدغه فردی انتخاب فرش های پشمی و پلی پروپیلن متفاوت است.و صرف نظر از تمام موارد تصمیم نهایی با شماست که چه بودجه ای را برای خرید فرش در نظر گرفته اید.

آیا فرش پشمی از پلی پروپیلن بهتر است ؟
هرکدام از فرش ها دارای معایب و مزایای خاص و منحصر به فرد خود را دارد.فرش های پلی پروپیلن دوام خوبی دارند و مقرون به صرفه هستند و از طرفی فرش های پشمی دارای ماندگاری بسیار بالایی هستند.و بسته به اینکه کدام بخش از منزل را قرار است پوشش دهید. انتخاب متفاوت است.به عنوان نمونه فرش ها ی پلی پروپیلن در خارج از منزل قابل استفاده است و فرش های پشمی خیر، در نهایت همه چیز به انتخاب و میزان رفت و آمد و فضایی دارد که شما قصد استفاده از فرش را دارید.
گفتار پایانی :
دوستان و همراهان عزیز در این مقاله به بررسی فرش های پشمی و پلی پروپلین پرداخته شد، امیدوارم این مطلب برای شما مفید و سازنده باشد، در این مقاله سعی شد در مورد فرش های پشمی و پلی پروپلین نکات جذابی بیان شود تا در زمان خرید بهترین فرش را با بهترین شرایط خریداری نمایید.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.