همه چيز درباره شستشو و خشك كردن اصولي فرش

۴۵ بازديد

كم كم به عيد نوروز نزديك مي‌شويم و با يكي از اساسي ترين قسمت خانه تكاني روبرو هستيم. شستشوي فرش. بعضي از افراد فرش خود را به قاليشويي ها مي‌سپارند و بعضي ها براي محافظت بيشتر از فرششان، ترجيح مي‌دهند در خانه فرش خود را شستشو دهند. اينكه كدام مورد بهتر است به سليقه و علاقه شما بستگي دارد اما براي شستشوي فرش ما بايد طبق روش درست و اصولي پيش برويم تا هنگام شستشو به فرش ماشيني خود آسيب وارد نكرده و از طول عمر آن نكاهيم. در اين مقاله با روش درست شستشوي فرش و خشك كردن اصولي فرش پس از شستشو آشنا مي‌شويم. پس اگر مي‌خواهيد امسال فرش خود را طبق بهترين روش شستشو بشوييد، تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد.
شايد برايتان سوال شده باشد كه چه آسيب هايي ممكن است هنگام شستشو به فرش ما وارد شود؟
كيست افتادن و شكستگي فرش، زرد شدن فرش و ريشه ها، زبر شدن و زمختي فرش، پوسيدگي فرش و... از جمله آسيب هايي است كه با شستن اشتباه فرش رخ مي‌دهد. اين دسته آسيب ها نه تنها از كيفيت و ماندگاري فرش ماشيني ما مي‌كاهد بلكه حتي در تعيين قيمت و ارزش فرش ما نيز موثر است. پس آشنايي با روش صحيح شستشو براي همه ما ضروري است.
چرا بايد فرشمان را هرساله بشوييم؟ با اينكه همه ما بااين موضوع آشنا هستيم اما خالي از لطف نيست كه براي بار ديگر آنها را مرور كنيم.
- شستشوي فرش در زيبايي و ظاهر فرش بسيار تاثيرگزار است.- شستشوي فرش در تميزي بافت فرش و ريشه هاي فرش نيز موثر است. تميزي فرش از جهت هاي مختلفي براي ما مهم است. زيرا بعضي از ميكروب ها و گرد و غبار موجود در فرش - باعث ايجاد حساسيت ها و بيماري هاي پوستي براي ما و عزيزان ما مي‌شود.- پس شستشوي فرش هرساله در زيبايي و نظافت خانه تاثيرگزار است.
اقدامات اوليه براي شستن فرش ماشيني در خانهتعيين مكان شستن فرش
- زميني كه قصد شستشوي فرش بر روي آن را داريد بايد كمي شيب داشته باشد تا كف و آب از فرش خارج شود.- زمين نبايد آسفالت باشد.- زمين زير فرش را بايد كاملا بشوييد و از هر گرد و غبار و سنگي عاري باشد.
بررسي فرشيكي از مواردي كه قبل از شستن فرش، بيشتر افراد هيچ توجه اي به آن نمي‌كنند، بررسي خود فرش است. ما بايد قبل از شستشوي فرش تمام قسمت هاي فرش مانند پشت فرش، كناره هاي فرش، زمينه فرش، شيرازه فرش و... را بررسي كنيم تا اگر آسيبي به بافت وارد شده مانند سوختن فرش يا پاره شده بافت برش، قبل از شستشو آن را رفو كنيم. براي يادگيري رفو كردن فرش در خانه مي‌توانيد مقاله مربوط به آن را كه قبلا در سايت منتشر كرديم بخوانيد و بدون پرداخت هزينه، خودتان رفوگر فرش خودتان باشيد. اگر بررسي فرش را سرسري گرفته و از آن گذر كنيد ممكن است ضرر مالي زيادي به شما وارد شود. زيرا اگر از آسيب هاي فرش آگاه نباشيد و آن را بشوييد، آن اسيب ها بيشتر شده و هزينه رفوگري آن چندين برابر مي‌شود. گاها فرش شما بقدر آسيب مي‌بيند كه بعد رفوگري نيز قابل استفاده نخواهد بود. پس حتما قبل از شستن فرش، كامل فرش را بررسي كنيد.


پاك كردن فرش از گرد و غبار
يكي از كارهايي كه اگر قبل از شستشوي فرش انجام شود، در تميزي فرش تاثيرگزار است، پاك كردن فرش از گرد و غبار است. شما مي‌توانيد با استفاده از جارو برقي قبل از شستن فرش تار و پود فرش را از گرد و غبار پاك كنيد و يا زدن ضربات آرام و پشت سرهم به فرش، گرد و غبار را از فرش خارج كنيد. دقت كنيد كه گرد و غبار را از هر دو سمت فرش خارج كنيد و اگر از جارو برقي براي اين مورد استفاده كرديد، پشت فرش را نيز جارو بكشيد.
آگاهي از جنس و نوع الياف فرش
قبل از شستشوي فرش از جنس و الياف فرش مطمعن شويد زيرا در حفظ كيفيت فرش تاثيرگزار است. براي مثال شستشوي فرش ماشيني اكريليك با فرش ماشيني پلي استر كاملا متفاوت است. گاها استفاده از آب بسيار گرم در شستشوي فرش ماشيني پلي استري باعث از بين رفتن نرمي و لطافت فرش مي‌شود. مشخص كردن الياف فرش براي تعيين مواد شوينده و درجه آب ضروري است تا كيفيت فرش حفظ شود.
روش صحيح شستن فرش ماشينيبعد توجه به 4 فاكتوري كه باهم ياد گرفتيم، وقت شستشوي فرش است.
خيس كردن فرشدر قدم اول، فرش را كاملا خيس ميزنيم. تمام فرش را به صورت موازي خيس مي‌كنيم. براي راحتي كار بهتر است از سر دوش استفاده كنيم تا فرش بهتر و كاملا خيس زده شود.
استفاده از مواد شوينده مناسبانتخاب شوينده فرش بسيار مهم است و ما بايد از يك تركيب شوينده مناسب براي شستشوي فرشمان استفاده كنيم. خب حالا وقت آشنايي با بهترين شوينده فرش ماشيني است. بهترين تركيب شوينده فرش ماشيني، تركيب شامپو فرش، كلر و پودر دستي است. تركيبي گفته شده را در يك سطل بزرگ مي‌ريزيم و با آب مخلوط مي‌كنيم تا كف كند. حال به صورت موازي مانند روشي كه فرش را خيس زديم، مواد شوينده را روي فرش مي‌ريزيم. اگر مي‌خواهيد به صورت سطحي فقط فرش ماشيني خود را بشوييد، مي‌توانيد تنها از تركيب آب و شامپو فرش استفاده كنيد. استفاده از وايتكس در شستشوي فرش بسيار اشتباه است زيرا باعث پوسيدگي و آسيب به بافت فرش مي‌شود. همچنين شستشوي فرش فقط با پودر دستي بسيار اشتباه است زيرا باعث زبري و از بين رفتن نرمي فرش مي‌شود.
استفاده از فرچه مناسب شستشوي فرشدر مرحله سوم از شستشوي فرش ما از فرچه مناسب شستشوي فرش براي شستن فرش استفاده مي‌كنيم. فرچه مخصوص فرش را بايد در جهات بالا و پايين فرش بكشيم و از كشيدن فرچه به صورت دايره اي و يا خشن روي فرش خود داري مي‌كنيم. زيرا باعث آسيب به نرمي و الياف فرش مي‌شود. بعد از شستن روي فرش، نوبت شستن ريشه ها و شيرازه فرش است. اول از همه ريشه هاي فرش را كاملا صاف مي‌كنيم و پس از آن از بالا به پايين ريشه ها را با استفاده از فرپه مخصوص مي‌شوييم.
آب كشي فرش جهت بيرون كردن كفبعد از شستن فرش با فرچه مخصوص، وقت آب كشي فرش است. به همان روشي كه ابتدا فرش را خيس كرديم ويا استفاده از چند سطل آب، باز آب روي فرش مي‌ريزيم تا كف هاي موجود در رويه فرش بيرون برود. بايستي جهت ريختن آب روي فرش در جهت خاب فرش باشد.
پارو كشيپارو كشي فرش در جهت خاب فرش بايد انجام شود. پارو كشي فرش باعث مي‌شود آبي كه در عمق فرش نفوذ كرده، بيرون رود. پارو كشي را چندين بار انجام مي‌دهيم تا آب موجود در فرش كاملا خارج شود. دقت كنيد كه اگر آب را كاملا از فرش خارج نكنيد، باعث زردي فرش و لكه گرفتن فرش مي‌شود. حالا كه با روش صحيح شستشوي فرش آشنا شديم، وقت خشك كردن اصولي فرش است.
خشك كردن اصولي فرشبعد از خارج كردن كامل آب فرش با پارو كشي، وقت خشك كردن فرش است. در قدم اول بايد فرش را رول كنيم. با هر رولي كه مي‌پيچيم، آب فرش را خارج مي‌كنيم. در قدم دوم بايستي فرش را در يك سطح شيب دار قرار دهيم تا آب فرش به صورت كامل از آن خارج شود. بهتر است فرش را به مدت نصف روز در شيب قرار دهيم تا كامل آب از فرش خارج شود. حالا نوبت پهن كردن فرش روبروي خورشيد است. قبل از پهن كردن فرش مكاني كه قصد پهن كردن فرش را در آن داريم، مشخص مي‌كنيم و آنجا را جارو مي‌زنيم. سپس فرش را در معرض نور خورشيد قرار مي‌دهيم. فرش ما بايد روبروي خورشيد و در هواي آزاد قرار بگيرد تا زماني كه با دست كشدن روي فرش هيچ نمي حس نكنيم و فرش بوي رطوبت ندهد. بعضي از افراد فكر مي‌كنند اگر فرش در معرض نور خورشيد باشد، مي‌پوسد. اما اين موضوع بستگي به فصلي دارد كه ما در آن فرش را مي‌شوييم. اگر فرش را در فصل تابستان كه شدت تابش خورشيد بسيار زياد است بشوييم، بهتر است روي آن يك پارچه سفيد پهن كنيم تا  از تابش مستقيم خورشيد روي فرش جلوگيري كرده باشيم.
براي حفظ كيفيت و زيبايي فرش، بايد آن را با توجه به موارد گفته شده و طبق دستور العملي كه يادگرفتيم، بشوييم تا فرشمان را در نهايت زيبايي و كيفيت نگه داريم.

 

https://carpetsworld.net/tableau-carpet

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.